søndag den 5. maj 2013

Trends, hvad, hvordan og hvornår?

Så blev det min tur og nøj hvor har jeg brugt tid på at finde ud af hvad jeg skulle skrive om. Eller det har jeg faktisk ikke, da jeg fandt ud af det søndag, mens jeg sad og spillede Candy Crush Saga på Facebook. Men her er så mit indlæg.

En trend kan f. eks. være en bestemt måde at klæde sig på, eller i "Facebook-generationens" tilfælde et bestemt spil der pludselig hitter, uden nogen bestemt grund andet end, at alle spiller det. Det er ofte gratis spil som bliver udgivet over Facebook. Mange af dem, som sidder på Facebook en del, kan godt komme til at kede sig når de sidder dér. Så er det jo meget nemt bare lige at hoppe ind på et spil, og hvis der så er ét spil der er et rigtig godt tidsfordriv, kan man blive virkelig fanget af det, og vende tilbage til det gentagne gange. At kunne inddrage andre er et kendetegn for Facebook spil, og kan ske i form af udfordringer og anmodninger.

Jeg kan huske den gang Tetris, et af de ældste spil i historien, pludselig hittede på Facebook, og ALLE spillede det. Tetris var et spil som de fleste kendte, men aldrig havde spillet, så hvordan blev det pludselig så kendt, at alle ville spille det? Der blev lavet forskellige undersøgelser om, hvorfor lige netop det spil blev så populært. Man interviewede spillere, og gjorde svarene op. De fleste spillede Tetris som et tidfordriv, simpelthen for at undgå at kede sig. En del andre spillede det for at konkurrere med deres venner, da dette var et fantastisk spil at gøre det i.

Lige for tiden, er det helt store spil nok Candy Crush Saga, som er et simpelt pusslespil-agtigt spil, hvor man skal forsøge at opnå et bestemt antal point, eller fjerne klodser af forhindringer, ved at få 3 eller flere af den samme slags slik til at ligge på stribe. Hvis det ikke lykkedes mister man et liv, og man kan prøve igen. Man har 5 liv, og hvis man bruger dem alle op, skal man vente på at de bliver gendannet over tid. Sådan nogle spil popper op hele tiden, og nogle af dem bliver hits, mens andre går i glemmebogen.

En trend opstår ikke på noget fastlagt tidspunkt, og kan være lidt svær at definere. Man kan sige at en trend opstår, når en masse mennesker begynder at gøre den samme ting, fordi de finder det interessant, eller sjovt. Der er også dem, der bare hovedløst følger trenden, bare fordi det er populært. Personligt kan jeg godt lide at kalde folk som dem for lemminger, da de bare følger med, uden selv at tænke, eller gøre noget for at skille sig ud som et individ. Man kunne også kalde dem får, da får også bare hovedløst følger den der fører an, ligesom lemminger gør.

Jeg ved ikke om jeg har ret i alt hvad jeg skriver her, men jeg føler at jeg rammer begrebet "Trend" rimelig godt. Det sjove ved en trend er, at den ikke begrænser sig særligt. Der kan være trends inden for alt. Det kan være mode, det kan være spil, det kan være film, det kan være bøger eller sågar mad. Det er mange varianter af trends, alt efter hvilken slags person man er. Trends kan variere lige så meget som personer. Det har nok noget at gøre med, at trends er skabt af forskellige personer, og på den måde er fuldstændig uforudsigelige.

Jeg gad vide hvad den næste trend bliver på Facebook efter Candy Crush Saga. Det kan kun tiden vise. Måske bliver det et platformspil ligesom Mario. Man ved aldrig.

Anders Broch Ulsted

Ingen kommentarer:

Send en kommentar