Det var dælens, tænker jeg, da jeg læser overskriften ΔIAΨAΛMATA.
Første bind af ”Enten – Eller” af Søren Kierkegaard er et sammensurium
af digte, generaliseringer, argumentationer og analyser, tilsat livsfilosofi
fra den lomme der står ”æstetiker” på.
Æstetikeren, som bogen leverer en udførlig beskrivelse af,
har et dionysisk livssyn og en kunstnerisk livsførelse baseret på at få størst
mulig nydelse på kortest tid. Bogen tilhører romantismen, hvor den store,
euforiske lykke nærmest forstærkes af en truende ulykke, der venter i
horisonten.
Det førnævnte græske ord, nu sat med latinske bogstaver, er
Diapsalmata. Det er et hebraisk tegn, oversat til græsk og derefter brugt i en
hjemmelavet flertalsform af Søren Kierkegaard for ”mellemspil”, som han har
valgt at kalde sine tekstfragmenter i romanens første afsnit.
I romanens andet afsnit argumenteres der for, at Don Juan er
en klassisk opera. Molieres og Holbergs dramatiske versioner af operaen
kritiseres, da dialogen gør Don Juan reflekterende og mindre umiddelbar.
Fortælleren foretrækker tydeligvis den idealiserede Don Juan fra Mozarts opera.
Herefter følger et afsnit, om forskellen på den antikke og
den moderne tragedie, hvori det konkluderes, at det i den moderne tragedie er
individet, der er ansvarlig for ulykken, mens skæbnen spillede den største rolle i antikken. En
tragedie opridses også i ”Skyggerids”, romanens fjerde afsnit, der omhandler
Elvira, der lader sig forføre af Don Juan. Sådan fortsætter romanen ikke mindre
melankolsk, med ”Den ulykkeligste”, der kort fortalt handler om den
eksistentialistiske håbløshed og den levende død. Lidenskaben behandles igen i
romanens sjette afsnit, og i det syvende: ”Vexeldriften” bliver kedsomheden
iscenesat. Den sidste del af ”Enten – Eller” er ”Forførerens dagbog”, hvor
læseren følger en forførerens refleksioner under en forførelse.
Hvad Kierkegaard selv mener om æstetikere, kommer til
gengæld ikke direkte til udtryk. Han har nemlig distanceret sig, ved at lade en
fiktiv person: Victor Eremita udgive nogle papirer, angiveligt fundet i en
gammel kommode tilhørende ”A”. Personen A er tydeligvis en æstetiker, hvilket
også stilistisk fremgår af de rodede papirer, der på kunstnerisk og lyrisk vis
er tvetydige og tankevækkende.
På en måde er det
en meget moderne opsætning. Indholdet viser dog hele tiden tilbage til
oldtiden, via referencer til græsk mytologi.
Denne forskel viser tilbage til den første tese, Kierkegaard
opstiller: Det udvendige er ikke det samme som det indvendige.
Det er en meget speciel læseoplevelse. Det er spændende at
læse noget af en så ikonisk dansk filosof, men det har også været frustrerende:
Det er svært at forstå hvad Søren Kierkegaard mener, og der skal slås mange
navneord op undervejs. Jeg vil anbefale dig at læse dele af ”Enten – Eller”
hvis du enten er fascineret af romantismen, eller hvis du er nysgerrig
- Marine Sølling Ramsing
Ingen kommentarer:
Send en kommentar