Det sker en gang imellem, at
min far lige ringer klokken fem, når han tager hjem fra arbejde, og spørger
hvad vi vil have at spise. Næsten hver gang opstår der det luksusproblem, at
jeg ikke kan blive enig med min lillesøster om hvad han skal købe. Når det
kommer til mad og smag er vi simpelthen bare modsætninger af hindanden. Det er
lidt uheldigt, men samtidig ret sjovt at tænke på. For vi er på mange måder ret
ens, men mad og smag er så individuelt. Jeg er meget tit blevet beskyldt for at
være den kræsne i familien. Det er jeg ikke så glad for, men jeg kan godt se
hvor min familie får det fra. Der er bare så mange ting som de andre elsker,
som jeg simpelthen ikke kan fordrage, og det er ofte de mest almindelige retter
som, indrømmet, spaghetti med kødsovs. Det er der mange der slet ikke kan
forstå. Jeg vil så gerne påpege, at jeg er den bedste til at smage på nye, mere
eksotiske og måske lidt mærkelige retter. Min yndlingsspise i efterårsferien på
Kreta var eksempelvis calamari (blæksprutte). Min pointe er, at vi som mennesker
er meget forskellige, og rigtig gode til at dømme hinanden. Mad er bare en af
mange ting, man kan vurdere folk ud fra.
Mad kan godt sige
en del om en person. Det er vel derfor eksperterne fra ”Kender du typen” altid skal se en gang i køleskabet, for at danne
sig et billede af den kendte person, de er på besøg hos. Køber man altid
økologisk, så er man en person, der går højt op i sundhed og kvalitetsvarer. Hvis
du har spegepølse, leverpostej og pålægschokolade i køleskabet, er du mere
familieorienteret og vil gerne bevare hygge og traditioner. Så er der også
nogle, der går en helt anden vej og elsker sushi eller lignende. De fremstår
mere eksperimenterende, hippe, æstetiske, ekstravagante og (måske) lidt mindre
fornuftige med pengene. Man kan så diskutere om det her altid er sandt, men det
er sjovt at tænke på, hvor meget mad betyder for os mennesker. Altså udover at
vi har behov for nogle bestemte proteiner, vitaminer, fedstoffer og mineraler
hver dag, så er der bare noget mere i det. Mad er for de fleste mennesker
ensbetydende med velvære og nydelse. At spise kan være en følelsesmæssig rejse
og oplevelsen kan ændre sig i løbet af en personlig udvikling. Maden bliver en
del af vores identitet.
Når man ser på
forskellige kulturer i verden, er det igen ret interessant at se på deres
madvaner. I et oprindeligt asiatisk køkken spiser man eksempelvis altid med
pinde, da knive er et tabu ved bordet, og det er høfligt at sige mange lyde
mens man spiser. Det er meget forskelligt fra den mere vestlige madkultur, hvor
folk spiser med kniv og gaffel og helst skal sidde pænt og stille ved bordet. Jeg
har selv mærket en forskel på forholdet til mad, da jeg voksede op i USA og
senere flyttede til Danmark i slutningen af fjerde klasse. Forskellen kan jeg
eksempelvis se, når jeg læser rimet om Else:
Else
elsker pelse.
Else elsker pølse.
Pølse åd hun dagen lang.
Elses pels blev alt for trang.
Else holdt, men pelsen sprak.
Else – pelse – pølsesnak.
Børnerimet om
Else kommer fra Halfdan Rasmussens ABC, som jeg ikke kender, men jeg forstår at
der er et rim for hvert bogstav, hvor Else er for E. Det er ret sjovt for mig
at tænke på, at små børn i Danmark vokser op med rim om folk der spiser for
meget og bliver tykke. Det burde man måske gøre i USA, for de har i den grad et problem
med overspisning. Det er bare aldrig noget jeg har oplevet, for man benægter
fedmen i USA. Det er i hvert fald ikke noget man skal snakke så meget om med
børnene, så det er nærmest blevet et tabuemne. I kindergarten/børnehaveklasse skulle
vi synge om at drikke en masse mælk, så vi ikke får osteoporose. Ironisk nok
hjælper mælk slet ikke, når det kommer til knogleskørhed, for det er faktisk mest mennesker fra lande, hvis kost indeholder meget calcium, der har sygdommen. Det er selvfølgelig
stadig sundt at drikke mælk, men det er et underligt fokus i en sang der er
lavet til børn. Oftest er det ældre mennesker der får knogleskørhed, så det
havde været mere relevant for små amerikanske børn at lære noget om fedme. Som kulturer er vi så forskellige, men fælles
for alle er dog, at maden er et samlingspunkt for mennesker. At spise er at
rejse til et andet land og opleve nye kulturer og verdenssyn.
Mad er også et
vigtigt element i det spirituelle liv. Inden for kristendommen, islam, jødedommen,
hinduismen og buddhismen finder man vigtige koblinger til mad. I kristendommen
har man store festmåltider til jul og påske og modtager nadver i kirken, der
symboliserer Jesus og vores synders forladelse. I islam handler det om at gøre
alt i moderation. Hvis man følger Allahs ord, er daglige beskæftigelser som
spisning en form for tilbedelse og er derfor en central del af religionen. I jødedommen møder man det hebraiske ord
kosher, for mad der er tilladt at spise. Maden knytter bånd mellem det
materielle og det åndelige, og løfter mennesket op på et højere plan, så
spisning ikke kun er en tilfredsstillelse af fysiske behov, men også indeholder
moralske aspekter. I både hinduismen og buddhismen tror man meget på gensidig
afhængighed og vil derfor ofte undgå at spise kød, for ikke at bringe smerte og
død til dyr, som senere vil ramme en selv. Mad er grundlæggende en meget
spirituel og vigtig del af livet, da det er en nødvendighed for at overleve, og
noget man skal være taknemmelig for at have. At spise er en spirituel og
kulturel rejse.
Igennem tiden
har kunstens og litteraturens syn på maden ændret sig en del. Hvis man starter
helt tilbage i sagatiden, var mad et symbol på magt. Det var manddigt at spise
meget, for man skulle være stor og stærk. Havde man råd til så meget mad, så
betød det høj status. I 1500-tallet kom renæssancen og med bragte den et nyt
syn på mad. Man gik meget op i objekter og det var vigtigt at skildre ting på en
realistisk måde. Maden blev tit knyttet til religiøse motiver og det at spise
betød ultimativt, at man forenede sig med Gud. Mads tilknytning til Gud
fortsatte igennem barokken, men blev nærmere en allegori for livet. Mad holder
ikke evigt – det rådner og forgår. Mad var et vanitassymbol og symboliserede
verdens forfængelighed og forgængelighed. Det ændrede sig i løbet af
1800-tallet. I romantikken var maden ikke længere noget syndigt, men en kilde til
nydelse og glæde. Maden blev ofte forbundet med kærligheden, men også stadig med Gud. Bare det, at man spiste, ville skabe en kontakt til Gud, meget ligesom i islam og
jødedommen. I det moderne gennembrud bliver mad, ligesom i saga-tiden, et
symbol på social status. Der er stor fokus på ulighed i samfundet, hvor det
rige, der har råd til masser af mad, udnytter de fattige og sultende. Efter ”Guds
død” i 1950’erne betragtes mad ikke længere som noget symbolsk. Mad er et
konkret materiale og det har slet ingen kobling til religion. Der er en kritik
af tydelig metaforisk betydning og mad skal ikke ses som andet end det det er,
nemlig noget man spiser. Igennem tiden har vores syn på mad ændret sig en del.
At spise og opleve mad er en tidsrejse.
De fleste i dag
vil umiddelbart have den samme holdning som i modernismen, men når man kigger nærmere har vi alligevel fået
et nyt forhold til mad. Vi kender ikke kun mad som et behov. Det kan være en
kunstart i sig selv. Mad er noget man kan udtrykke sig med. Derfor siger den
mad vi spiser ofte noget om vores personlighed, eller den kultur og tid vi er
opvokset i. Mad er blevet en del af vores selvrealisering og image. På de
sociale medier er mad blevet en måde at fremstille sig selv på en positiv måde.
Man virker til at have et interessant og spændende liv, hvis man tit er på restaurant
med vennerne, eller har en kaffe i hånden, mens man sidder på en fortovscafe
ved Central Park. Mad er en vigtig del af vores livsstil. Mad er en del af
rejsen til, at finde sig selv.
Mad kan opleves
og forstås på mange forskellige måder. Man kan udtrykke sin personlighed
igennem det mad man spiser. Man kan opleve nye ting. Man kan hele tiden prøve
noget nyt - smage noget nyt. Mad kan være en kunst eller have symbolsk
betydning. Mad kan være en rejse.
Fie Krogh Sommer
Ingen kommentarer:
Send en kommentar