Jeg kan tydeligt huske den lidt for
kølige, men klare eftermiddag, da vi alligevel satte os midt i den duftende,
syrlige fyrreskov. Madpakken var lækker, for man bliver altid sulten i en skov.
Aldrig har blødkogte æg været så cremede, aldrig har røget makrel været så
viljefast i smagen og så spændstig i konsistensen. Agurken var sprød og smagte
af regnskov frem for vand. Tomaten var
som et lille koncentrat af solskin, der tikkede som en bombe for at springes,
så snart tænderne prikkede hul i den spændte skræl. Fugle af en art stod
nærmest stille på himlen, som kurrende prikker. Jeg husker tydeligt at Cornelia
også var der, og at vi drak skarp snaps, der prikkede i næsen og ned langs
struben ud i blodet. Jeg husker alt dette, da jeg læser Per Højholdts digt
”Frokost i det grønne” fra 1977.
Digtet er ord på et stykke papir,
men de går i metamorfose i læserens fantasi og bliver til billeder og dufte,
måske endda stemning og følelse og oplevelse, som et minde, næsten som havde
læseren været på picnic selv. Min ”frokost i det grønne” er stensikkert
anderledes end din, men der er måske nogle elementer vi kan blive enige om,
selvom de ikke står i teksten sort på hvidt.
Denne oplevelse af en tekst er
noget som Per Højholdt tematiserer. Han bryder med ét sin hjemmelavede illusion
for at afslutte med en metarefleksion over det at opleve en beskrevet frokost.
Denne refleksion kommer lige under ”frokostens” klimaks, da Cornelia skal til
at bide i en tomat, som kan læses som et uundgåeligt syndefald. Det er netop
denne læsning som Per Højholdt gør en smule grin med, når teksten ”slår op”:
”I samme sekund sekundet
indtræffer det sekund hvor teksten
slår
op og den umulige frokost
alligevel
fortsætter
og
allerede har fundet sted”
Digtet vender på en tallerken, da
det starter ud som en sanselig beskrivelse og ender som en kommentar til, hvad
tekst kan gøre i læserens hoved. Per Højholdt kan overraske på denne måde, da
han kender den symbolværdi et måltid kan have.
Mad i kunsten og litteraturen har
en merbetydning. Et æble er et syndefald, en gulerod er en fallos og mange
andre ingredienser og sågar måltider har symbolværdier, eller stærke
konnotationer. Et eksempel er stegt flæsk med persillesovs, som for nyligt blev
udnævnt ”Danmarks nationalret” og emmer af tradition og patriotisme. Selve det
at spise er associeret med den seksuelle akt, helt fra folkeeventyret. Men mad
må mere - udover at de forskellige spiser har symbolværdi og en
affektionsværdi, så kan mad være enormt sanselig. Det er særligt smag og
lugtesansen der stimuleres, hvilet bryder med litteraturens ofte visuelle
beskrivelser, velsagtens fordi synet er menneskets stærkeste sans. Det skal
også tilføjes, at vi helt konkret opfanger teksten med øjnene når vi læser. Når
så andre sanseindtryk kobles på, bliver tekstens motiv nemmere at forestille
sig, man kan med et passende kliché sige, at teksten bliver levende.
Inden for billedkunst er det
visuelle udtryk det vigtigste. Ganske vist kan en billedflade have taktile egenskaber,
men det er gennem øjnene vi modtager indtrykket. Billeder med mad på påvirker beskuerens
øvrige sanseapparat, og måske er det netop en påvirkning af modtageren, der er
kunst.
Et stilleben af en frugtskål ser
lækkert ud og beskueren får gerne frugt-cravings og spyt i munden. Omvendt kan
man blive frastødt, når maleriet taler til andre sanser, som for et eksempel på
Mickael Kviums ”Man kan hvad man vil” og ”Man gør hvad man kan”, hvor en deform
kvindeskikkelse spiser et barn på det ene maleri og kaster op på det næste. Man
skal ikke tage fejl af, at det er Kviums intention at frastøde beskueren. Det
må det være. Når man modtager så stærkt et indtryk, provokeres man til at
reflektere, når væmmelsen har lagt sig. Man kan hvad man vil. Næsten. Den generation
jeg tilhører har i hvert fald flere muligheder end nogensinde før. At man skal
gøre hvad man kan, i den betydning at man skal gøre sig umage, kan heller ikke
rejse stor debat. Men at gøre noget blot fordi, at det er muligt er derimod
helt forskruet og afskyeliggøres i malerierne, på samme måde som det blev med
Marco Evaristtis ti guldfisk i blendere.
Helt omvendt er æstetikken i min
frokost, og der stilles også nogle anderledes spørgsmål. Fra den afskyelige
handling til det virkelige og det umulige. Jeg tror, at de fleste tænker, at
nuet er det mest virkelige – altså det du oplever lige nu, hvor du læser dette
blogindlæg. Men ”nu” der blev beskrevet i forrige sætning, er et andet, end det
nu, du oplever nu. Nutiden er altså en serie uhåndgribelige punkter, der er
overstået så snart de er begyndt, hvilket ikke lyder ret håndgribeligt eller
ret virkeligt. Måske er det derfor, at det med at gribe nuet er så svært.
Fremtiden er blot endnu mere uhåndgribelig – det ved jeg og mine
klassekammerater bedre end nogen andre, da vi udruges som drukne studenter til
sommer. Fremtiden er uendelig og asiatisk i sin vælde og det samme er
mulighederne.
Fortiden er derimod for længst
forsvundet, men har efterladt sig mange håndgribelige spor. Fortiden defineres
ofte, for eksempel i historiebøger, avisartikler, smalltalk og dramaserier, men
det er selvfølgelig umuligt at give det perfekte billede af, hvad der skete
dengang i november 2014, da en klasse på Egå Gymnasium skulle beskrive en
gulerod.
Det at ”leve i fortiden” betegner noget
negativt. Fortiden har i den vestlige verden en konnotation af noget forældet,
det er dårligt at bevæge sig tilbage, mens fremtiden er lys, det er godt at
bevæge sig frem, og helst så hurtigt som muligt. Mad er et af de livsvigtige
elementer i livet, der kan få et menneske til at bremse op, føle nærvær og
sanse øjeblikket. Mad kan få én til at føle, at noget sker her og nu. Men mad
må mere. Dufte kan få et menneske til at genopleve et minde fra en ubagt
barndom og på den måde kan nutid og fortid forenes på en underlig måde i en
tekst. Jeg tror at det er derfor, at Per Højholdt skriver, at ”den umulige frokost alligevel fortsætter”
og på samme tid, ”allerede har fundet
sted”. Og så kan man ellers sidde her og vente på, at hun skal bide i den
helvedes tomat.
- Marine
Ingen kommentarer:
Send en kommentar