Fiskefrikadeller 4 pers.
Bogen er lurvet og dufter af
bibliotek. Dens brunlige forside er slidt i kanterne, og titlens friske grønne
farve virker ironisk på det gamle papir. Billedet viser en tallerken med
kombinationen fisk i flødesovs og gulerodsboller. Ved siden af tallerkenen er
en opskriftsbog, der er slået op på netop denne ret. Jeg smiler ved tanken,
intet er ladt op til tilfældighederne. Bag bogen gemmer sig en kniv med et lag
smør fra en anden tid. Titlen står med stort, ”Karolines Køkken”. Jeg åbner kogebogen, og en side er lige ved at
falde ud. ”Sommergryde” og ”Vintergryde” læser jeg på de
bortløbende opskrifter. Billedet viser to skåle, en med stuvede ærter og
gulerødder, og en med stuvede pastinakker og gulerødder. Igen må jeg lette på
smilebåndet. Forskelligheden eller mangel på samme er så slående, at det virker
komisk. Den gamle kogebog er noget helt andet end nutidens individ dyrkelse.
Den bygger på ensartethed, simpelhed og regler. Smør, fløde og sukker. Det er
gennemsnittets pølsedanmark i fuldt flor.
Den slående forskel får mig til at
sætte nutiden i perspektiv. Maden er konkret og håndgribelig. Noget vi alle kan
relatere til, og netop derfor afspejles samfundets principper i madkulturen. Maden
definerer måden vi er sammen på og med hvem. Tager vi på café, drikker vi kaffe
med lakrids. Laver vi middag, gøres det med indiske krydderier. Tager vi hjem
til Mormor, står den på alt god fra Karolines. Maden tilpasser sig miljøet den
afspejler, som individet gør det i samfundet. Nutidens kogebøger handler ligeså
meget om individet og selvrealiseringen, som det handler om maden. Her er
eksempler som Jamie Oliver, Gordon Ramsay og Claus Meyer fremtrædende. Alle har
de et individuelt image, man matcher ved netop at lave maden på deres måde.
Tanken om maden og hvad den symboliserer, bliver derfor vigtigere end maden i
sig selv. Men er denne overflødige individdyrkelse for falsk, ligefrem og
påtaget for dig, så kan du dyrke dig selv gennem et utal af kogebøger, der
matcher din person. ”Gastromand” til
den maskuline perfektionist. ”Kogebog for
tøser” til prinsessen. ”THAItapas”
til den nysgerrige der ikke går op i traditioner. Her kan du selvrealisere ved
at bruge de rigtige råvarer, pynte og dokumentere din mad på Instagram.
Gad vide hvilken respons et billede
af slatten sommer- eller vintergryde ville give på Instagram? Ingen følgere, suk
fra sundhedstosser og et væld af uheldige kommentarer? Jeg lægger den løbske
side på plads i bogen og bladrer videre denne gang mere forsigtigt. De
ensartede retter er åbenbart skrøbeligere end som så. Helstegt lever, stegt hornfisk, sild,
svinekød med grønsager, butterdej med ost og sild igen. Ingen overraskelser at
hente her. Bingo, fiskefrikadeller. Billedet ser ligeså tiltalende ud som
bogens lurvede sider, men det ser jeg bort fra det, da opskriften er fra et
andet århundrede.
½
kg torskefilet’er • 1 mellemstort zittauerløg • 3 spsk hvedemel • 3 spsk
kartoffelmel • 2 æg • 3 spsk friskhakket dild • 1½ tsk groft salt •
friskkværnet peber • 1 dl mælk • 50 g smør.
Jeg finder tingene frem og rører
farsen sammen. Fisken er hakket i forvejen, så det tager ikke lang tid at røre sammen.
Mælken kommer i lidt efter lidt, mens håndmixeren kører på fuld skrue. Den mekaniske
lyd guider mig ind i tankestrømmen fra før. I ”Karolines køkken” er maden noget andet, maden er et dansk håndværk
forbeholdt husmødre. Her er det ikke individet, der er i centrum. Men et
kollektivt samlingspunkt, der bygger på korrekthed og kærligheden til kartofler
og fed sovs. Men samtidigt er ”Karolines
Køkken” i en datidig sammenhæng et revolutionerende fænomen, der skabte et
samlingspunkt for den danske madkultur. Opskriftbogen var samtaleemne ved
middagsbordene og samlede den danske befolkning omkring dette madideal, ligesom
de sociale medier gør det i den nyere madkultur. Hvis man betragter ”Karolines Køkken” som litterære værker
bærer kogebøgerne på tusindvis af samfundsmæssige referencer gennem
formidlingen af opskrifterne, og kogebøgerne har uden tvivl spillet en vigtig
rolle i udviklingen af dansk mad.
1 time er lang tid at vente, når
man er småsulten og tænksom. Men farsen skal lige sætte sig, ellers bliver den
aldrig til fiskefrikadeller, så jeg sætter et ur og lægger mig på sofaen for at
tænke videre. For en ting er mad i kogebogen eller som spejlbilledet af
samfundet. Hvad sker der, når maden sættes i en anden sammenhæng? Når maden
bruges som et værktøj til at skabe en stemning eller understrege pointe? Når
maden bruges som metafor, allegori eller symbol i litteraturen, er det for at
gøre situationen let forståelig og håndgribelig. Vi kender det fra modernismens
erkendelseslitteratur, hvor konfrontationen er i højsæde. Et eksempel er i Klaus
Rifbjergs ”Det er blevet os pålagt” fra
digtsamlingen ”Konfrontation”.
Digtet er et billede på
hverdagsmennesket, der udsættes for alverdens normalitet i et gennemsnitsliv. Digtet
bygger på en stigende mæthed idet man fortærer gennemsnitslivet og ikke kan
stoppe. Hvad skulle man ellers gøre? Det er ”Karolines
Køkken” om igen. Du bliver ved med at spise sovs, kød og kartofler, for det
er det, du kender til, og det er det der står i opskriften. Maden er derved
blevet en allegori for livet, og man æder af det så længe, at man til sidst må
æde sin egen død. Rifbjerg anvender maden til at konfrontere os med
virkeligheden og dens meningsløshed, der er et paradoks i sig selv. For i bund
og grund er det ikke et valg, det er blevet os pålagt, som om vi var rugbrøden
i et stykke smørrebrød. Vi ender med at æde det stykke smørrebrød, der er
billedet på vores gennemsnitlige liv. Her opstår tomheden i mætheden og
splittelsen i fremmedgørelsen af det ellers så hjemmelige at spise. Rifbjerg opnår
konfrontationen gennem maden, der serverer et budskabet om ikke at følge
opskriften. I stedet bør man selv tage stilling og flytte synsvinklen fra det
kendte til det nutidige og det relevante.
Jeg kigger på uret, der er gået en
halv time. Jeg trækker på skuldrende og rejser mig fra sofaen. Jeg går ud i køkkenet,
tager farsen ud af køleskabet og finder pande, palet og passende mængde
fedtstof frem. Duften breder sig hurtigt idet fiskefrikadellerne steger i
varmen. Jeg kan ikke lade være med at smage på én. Den er sprød på overfladen
men silkeblød i midten. Den har den helt rette tekstur. Lidt grumset. Smagen
breder sig i min mund, som duften gør det i mine næsebor. Smagen af stegt fisk,
på den helt rigtige måde. Ingredienserne konfronterer mine smagsløg. Humor,
splittelsen, ironi, meningsløshed, fremmedgørelse, selfie, selfie, samfund.
Bekræfter fiskefrikadellens formål og dens succes. Jeg rækker ud efter en mere
og en til og mærker snart mæthedsfornemmelsen brede sig. Behovet for den
omfavnende helhed, der giver mening i min mave.
- Ida
Ingen kommentarer:
Send en kommentar