Man siger, at mad kan bringe
mennesker sammen, at det kan skabe særlige øjeblikke og sensationelle
oplevelser og dit og dat. Idet jeg sad foran aftensmaden forleden dag, gik det
i et øjeblik op for mig, at jeg ikke kunne undgå at være uenig. I dagens
anledning var der ingen kære mor til at stå for måltidet. Hjemme hos mig ved vi
alle sammen godt, hvad det betyder. Menuen står enten på spaghetti med kødsovs
eller andet ukompliceret mad, hvor der ikke skal arbejdes i mere end nogle
minutter, for at alle kan blive mætte. Det skal være nemt og billigt og ellers
bliver det for meget bøvl. Det var dermed besluttet, at vi skulle have
frysepizza den pågældende dag.
Jeg havde tidligere på dagen siddet
og læst et uddrag af Kristian Ditlev Jensens Livret, om hvordan hovedpersonen beskriver hans sindstilstand,
efter konens selvmord, gennem en beskrivelse af et jordbærs smag. Meget
farverigt fortæller han om, hvordan jordbærret pludselig begynder at smage af
alle mulige mærkværdige ting, men overraskende nok udtrykker han sig alligevel gentagne
gange til jordbærsælgeren, som om at det ikke smager af noget som helst. Idet
jeg tog en bid af pizzaen, følte jeg, at jeg godt kunne have overtaget pladsen
som personen, der skabende beklagede sig over, at det forhelvede ikke smagte af noget – til trods for at ingen selvmord
havde påvirket min sindstilstand. Altså, det smagte af noget.. men så alligevel
ikke. Smagen var lige så tom som mit trætte hoved. Det er i det hele taget forunderligt,
hvordan sådan et måltid, der er så uinteressant og kedelig, kan være blevet så
populær i nutidens samfund. Dette gælder generelt for ”papmad”, vil jeg mene.
For manges vedkommende er maden
ikke længere noget væsentligt punkt på dagsordenen, men nærmere et biologisk
behov, der skal opfyldes og så er det dét. Mad er fysisk ikke mere eller mindre
end ”bare mad”. Undskyldningen bliver ofte, at det stressede senmoderne
menneske bare ikke har overskud til at lægge tid og kræfter i udvælge en ret,
rode rundt i supermarkedet efter ingredienser og i sidste ende lave maden. Den
nutidige travle verden kan nemt gøre de mere simplere køberetter til den
nemmeste løsning, men jeg tror, man skal passe på med, at papprodukterne ikke
overtager pladsen som værende rigtig mad. Det skulle nødigt være det eneste,
man ender med at spise.
Der er noget mere rigtigt ved en
ordentlig omgang flæskesteg med brunede kartofler, rødkål og hele svineriet,
hvis der er lagt noget arbejde i måltidet, i stedet for at rødkålen er
færdigkøbt og at det hele bare er klart til at blive stillet på bordet lige fra
indkøbsvognen af. Lidt kliché-agtigt kan man sige, at maden bliver bedre ved,
at der bliver lagt noget kærlighed i den. Smagen bliver bedre. Det behøver ikke
være noget festligt måltid, som i Babettes
Gæstebud, hvor en hel formue og en masse arbejde bliver brugt til at lave
maden, for at maden får den ekstra gode smag. Bare tanken om, at det ikke er
maskinproduceret mad, giver det lige det lille pift, at man tænker: ”Mmh, det
smager interessant/anderledes” i stedet for, at man kan forudsige den
uforanderlige smag af papprodukterne. ”Det smager jo præcis som det plejer. Det
har maskinerne vel nok gjort godt”. Mad er en kunst, og man får aldrig helt
præcist det samme resultat – med mindre man altså er en maskine.
Kærlighed har altid været et meget
populært emne inden for litteraturskrivning og kunst, og det er derfor
selvfølgelig heller ikke uden grund, at retter som ”brændende kærlighed” eksisterer.
Mad har med sine mange sammensætninger og former kunne bruges som symbol og
allegori for mange ting, men specielt kærlighed har altid været et gennemgående
tema. Om det så har været kærlighed til Gud eller til et andet menneske, har
maden tjent et kunstnerisk formål, der rækker noget længere end et sørgeligt
stykke pap-pizza. Eksempelvis ses det i Emil Aarestrups En middag, hvordan digter-jeget gør måltidet til en æstetisk
nydelse, hvor seksuelle undertoner også kommer frem:
”Og Orangens søde Skive
I din Purpurmunds Indfatning”
I din Purpurmunds Indfatning”
Maden er ikke bare et uskyldigt
måltid, der skal indtages, men noget større der binder manden og kvinden sammen
i det sanselige øjeblik.
Ligesom æstetikken i maden har haft
stor betydning for digtning omkring mad, har det også ledt til, at maden i sig
selv er blevet en kunstform. Det går ikke længere bare at spise gammel danske
madretter, som bedstemor plejede at lave dem – maden skal være en æstetisk og
sanselig oplevelse, og der skal derfor også gøres noget ud af madens udseende.
Smag er for nogle ikke længere nok i sig selv. I stedet for at få kedelige
frysepizzaer fra SuperBrugsen, tager man derfor på restaurant og bruger penge
på, at maden skal være gastronomisk.
Idet mad har fået en symbolsk værdi
som værende andet end ”bare mad”, er det med tiden også blevet et mere populært
middel til selvrealisering. Det er ligefrem blevet en kunst for specielt piger
at vise sig selv frem på medierne med sin mad og lave albums i massevis på
Instagram med sine mange madbilleder. Man bruger maden til at definere sig
selv. Det er derfor også vigtigt, at der er noget særligt ved maden, så det
ikke bare bliver en kedelig selfie ved siden af en mikroovns-lasagne, men i
stedet en selfie med en lækker portion sushi fra en eller anden eksklusiv
sushi-bar. Nærmest som et moderne omvendt ”stilleben” bliver maden til noget
livsgivende eller livsbekræftende, mens det i barokken var billeder på
forgængeligheden - eksempelvis på Juan Cotans maleri Kvæde, kål, melon og agurk, hvor stadierne fra fødsel til død
skildre med de fire stykker grøntsager/frugt.
Gennem historien har betydningen af
mad altså ændret sig meget, og det vil den helt sikkert fortsætte med – det
skulle dog nødigt være i en retning, hvor mikroovnsprodukter er det eneste, der
står på menuen. Til trods for at vi lever i en travl verden, bør man altså
nogle gange stoppe op og give sig tid til at lave et ordentligt måltid. Om det
så skal være gastronomisk eller ej, eller om formålet udelukkende er til
selfies på Instagram, er det et bedre alternativ end at skulle leve af
forudsigelig ens-smagende mad.
- Rasmus
- Rasmus
Ingen kommentarer:
Send en kommentar