Den første skefuld smager af sol og
sommer. Jeg læner mig tilbage, og solens stråler rammer mit ansigt. En
sommerfugl lander på min finger. Børnene griner og leger i haven. Der plukkes
jordbær og soves middagslur i hængekøjen. Sommerfuglen letter netop, som de
sidste dråber løber ned igennem svælget. Med ét er jeg tilbage i november-kulden
med skeen i hånden. Indeholdte den ene mundfuld koldskål alt dette, eller var
jeg med i en af de skøre lottoreklamer?
Mad er en stor del af vores liv og
rummer i mange tilfælde mere end blot mæthed. Gastronomiens kunst er mangfoldig.
Den skaber liv, den samler mennesker, den kan opdrage, den kan få os til at
huske og den kan være kunst i sig selv. Det er en sammenstuvning af en hel
masse hverdagselementer, hvis påvirkning, vi ikke altid bemærker i livet store
trummerum.
Liv er mad, mad er liv. Dette har
været en kendsgerning siden urtiden. Behovet for mad kan i vore dage forklares
biologisk, hvor næring forsyner kroppen med energi. Mad er essentielt for liv,
og en af spørgsmålene er så, hvordan man i urtiden har fundet ud af dette?
Hvordan løven ved, at den skal spise gazeller. Løvens mor har lært sine
løveunger at jage, og jeg vil komme ind på menneskets evne til at lære af andre
menneskers nedarvede erfaringer.
Vi mennesker påvirker og lærer af
hinanden, og sådan har vi også udviklet vores gastronomiske viden.
Med opdragelse følger skikke og vaner, som af geografiske årsager har udviklet sig til forskellige kulturer i verden. Dette skyldes til dels tilgængelige råvarer i området, men ikke mindst de erfaringer, som tidligere er blevet gjort. Dette forklarer også den store kulturelle rolle mad har fået, da den indikerer et tilhørsforhold.
Med opdragelse følger skikke og vaner, som af geografiske årsager har udviklet sig til forskellige kulturer i verden. Dette skyldes til dels tilgængelige råvarer i området, men ikke mindst de erfaringer, som tidligere er blevet gjort. Dette forklarer også den store kulturelle rolle mad har fået, da den indikerer et tilhørsforhold.
Disse tilhørsforhold er vigtige for
mennesker, da de giver trykhed og velvære. Disse tanker og følelser kobler underbevidstheden
til forskellige personer, dufte og smage. Dette bevirker, at man ved at smage
noget velkendt, kan genopleve følelsen. Denne kobling er det, der betyder, at farmors
traditionelle brune sovs i mange tilfælde er den bedste, der findes. Dette er et
resultat af , at smagen af farmors brune sovs, kan fremkalde gode minder af
hyggelige stunder med familien. Men også det faktum, at madkulturer og spisevaner
hos slægtninge ofte er meget ens, og bygger på nedarvede opskrifter.
Elske elsker pelse, Else elsker pelse
Else elsker pelse.
Else elsker pølse.
Pølse åd hun dagen lang.
Elses pels blev alt for
trang.
Else holdt, men pelsen
sprak.
Else – pelse – pølsesnak.
Børnerimet ”Else elsker pelse, Else
elsker pølse” fra Halfdan Rasmussens ABC, har været en stor del af min barndom.
Mine søstre og jeg havde hver vores rim med vores forbogstav, og mit var jo så
rimet om Else. Jeg var lidt splittet hvad angår rimet om Else, for på den ene
side er det jo et sjovt lille rim, mens det på den anden side ikke er så
charmerende, som Ane med en kanon fyld med anemoner. Det jeg dog senere har
indset er, at der er en morale med rimet, hvilket kan være med til at udvide
barnets forståelse. Det er mere end hvad man kan sige om rimet med Ane, og
netop derfor er rimet om Else meget vigtigere. Rimet giver barnet en forklaring
på, hvorfor man får ondt i maven efter 13 æbleskiver, og tegner et billede af,
at det måske heller ikke er så sundt. Det er en form for opdragelseslitteratur i
et niveau, børnene kan forstå. Der findes mange eksempler på dette, så som: ”revne gulerødder” og ”klappe klappe kage”. Børnene lærer om
livet helt uden at være klar over det, og oven i købet imens de har det sjovt.
Det er pædagogik, der vil noget, og måske ændrer det en smule i vores
opfattelse af mad i det lange løb? Det er en spændende tanke, om man som voksen
vil opfatte mad mere lyrisk og kunstnerisk, hvis man opdrages med rim og remser
fyldt med mad.
Mad er blevet en integreret
del af nutidens kunst og litteratur, hvilket har ført til et nyt aspekt,
hvad angår gastronomi. Nemlig som en kunstart i sig selv. Her er der tale om det
fulde sanseindtryk, som en ret giver den person, der indtager den. Er det kunst
eller er det blot føde?
I Informations artikel ”er der kunst i maden”, diskuteres,
hvorvidt mad er kunst i sig selv. Hermed også om en kok derfor er kunstner,
eller blot er en håndværker, hvilket
ikke nødvendigvis er mindre fint. Diskussionen tager udgangspunkt i de to
filosoffer Platon og Aristoteles formuleringer af, hvad noget skal indeholde for
at blive defineret som værende kunst.
Ud fra de to filosoffer konkluderes
der i artiklen, at mad i sig selv ikke er kunst, men et håndværk som alle
andre. Spørgsmålet er nu, om oldtidens filosoffers mening stadig er brugbar i
det moderne samfund? Har maden og dens formål ikke ændret sig, og har
definitionen af kunst ikke gjort det samme?
Jeg er af den opfattelse, at vi i
det moderne samfund selv bestemmer, hvad vi mener er kunst.
For at vende tilbage til spørgsmålet
om ændringer i madens betydning og formål, kan vi tage et kig på de mange
madrelaterede Tv-udsendelser.
I en sammenligning af start
90’ernes og nutidens udsendelser, fremgår det tydeligt, at vores retorik har
ændret sig, hvad angår beskrivelser af madvarer.
Hvor man i den gastronomiske verden
tidligere formulerede, at guleroden er sund, har det ændret sig til, at den i
dag ville beskrives som skøn. Siden starten af 90’erne har fokus ændret sig fra
en udelukkende ernærings-orienteret tankegang til, at vi i dag i høj grad går
op i æstetikken. Er dette et resultat af diskussionen om, hvorvidt gastronomi
er kunst?
Det tror jeg bestemt, men gør det
egentlig en forskel? I min optik må folk mener, at en gulerod kan være sød,
skøn, smuk og sund på samme tid, det er jo alt i alt bare en gulerod. Dermed
ikke sagt, at en anden holdning ikke er mindst lige så rigtig som min. Pointen
er blot, at det måske ikke er så vigtigt, at nå til enighed på dette punkt.
Faktum er, at vores holdning og dermed sprogbrug i tilknytning til fødevarer,
er blevet mere æstetisk. Dette kan tyde på en anden holdning end den Platon og
Aristoteles fremlagde.
Emma
Ingen kommentarer:
Send en kommentar