Forleden dag havde vi gæster
på besøg, og derfor ville min søster bage pebernødder. Men ikke sådan nogle tørre
og smagløse, som dem man køber i brugsen. Nej, hun bagte skam rigtige
pebernødder helt fra bunden med masser af smør og sukker. Sådan nogle gyldenbrune
pebernødder, der fylder krop og sjæl med varme og glædelige barndomsminder i en
tid, hvor kulden bider i kinderne og det allerede er mørkt klokken fem. Dog er lige
netop pebernødder for mig noget ganske særligt, fordi disse småkager er en
traditionsspise, der hører sig julen til – en tid jeg hvert år ser frem til,
som var jeg et lille barn igen. Jeg glædes blot ved tanken om en pebernød, for
det handler nemlig ikke om den fysiologiske smag, men om øjeblikket, hvor associationer
tilknyttet denne juleskik bluser op. Netop det, at mad ikke kun er konkret sanselig nydelse, men i høj grad
også en kompleks udtryksform for både kultur og identitet, ses helt tilbage i
sagatiden, såvel som i år 2014.
Mad har
merbetydning, og dette kommer særligt til udtryk i litteraturen og kunsten.
”At tænke på noget velsmagende kan
for en stund være en hel lille ret.”
Sådan lyder ottende forslag, og dermed slutningen på Peter Seebergs værk
”Enkle retter, nogle forslag”, der udkom som en
del af bogen ”Argumenter for benådning” fra 1976.
I teksten opstilles otte
forslag til uforarbejde madretter, taget direkte fra naturen. Heriblandt en
gulerod, modne skovjordbær, nødder og et augustæble. Hver råvare præsenteres, som
var det en eksklusiv specialitet; ”Rislende
vand over sten og især når sollyset falder i det, er en stor luksus”.
Efter jeg første gang læste denne
tekst, undrede det mig, hvorfor titlen
hentyder til, at teksten indeholder forslag til ”retter”, når ingen af råvarerne
kræver direkte tilberedning. Definition på en madret er netop mad, som er
tilberedt eller anrettet, og som spises ved et måltid. Men da gik det op for
mig, at teksten nok ikke skal læses bogstaveligt som en klassisk opskrift, men
derimod som en allegori på en helt central tematik i Seebergs forfatterskab:
Eksistentialismen.
Teksten giver i virkeligheden
forslag til måder, hvorpå man
ved fordybelse kan opnå livsnydelse og få det bedst mulige ud af øjeblikket. Tekstens budskab er
kort sagt Carpe diem – grib nuet!
”Enkle retter, nogle forslag”
er samtidig et eksempel på,
hvordan en forfatters generelle tilgang til livet kan skildres gennem hans
personlige tilgang til mad.
Madforslag som opskrift på vejen til livsnydelse er et klart bevis på, at
mad fylder utrolig meget gennem hele vores liv. Om det virkelig er vejen til
livsnydelse, kan man så diskutere. Men der er ingen tvivl om, at mad er et vitalt
grundvilkår for overlevelse, i det at næring er noget, som alle levende
organismer behøver.
Mad opfattes dog på mange forskellige måder, der ikke kun er centreret
omkring det objektive og mad som et fysisk behov. Det vedrøre derimod også det
subjektive og personlige. Mad i litteraturen og kunsten bruges f.eks. til at
gengive følelser, sindstilstande og unikke tankemønstre
I ”Enkle retter, nogle forslag” pointerer Seeberg, at man kan betragte
mad som en allegori på selveste livsnydelse og det at leve i nuet. Teksten kan
i bund og grund læses som et kristent mål, da man her beskæftiger sig med nuet,
frem for livet før fødslen eller efter døden, hvilket man primært gør i andre religioner
som Islam og Hinduismen.
Det handler grundlæggende om genforening med Gud, samt at erkende hans
eksistens. Dog er det ikke genforening i bogstavelig forstand, men i kraft af
at Gud findes i alt og er i os alle.
Ved at få det bedste ud af livet nu og her – dvs. ved at leve det jordiske liv og bestræbe sig på
at være et godt menneske, der udviser værdier som næstekærlighed – bliver det
muligt, at skabe et Gudsrige på jorden. Selvom kristne ønsker en plads hos Gud,
når de dør, betragter de altså ikke livet på jorden som en tom overgangsfase
til det himmelske. Men tilbage i 1600-tallet, i Barokken, havde man klare idéer
om, at dette netop var svaret på, hvordan verden hang sammen; At livet på
jorden er eksistentielt meningsløst. Det handler i stedet om at vende sig mod det
himmelske og det rigtige liv, som
begynder efter døden, når man genforenes med Gud.
Den barokke melankoli udtrykkes især gennem den maleriske tendens stilleben, hvori vanitassymboler særligt
gør sig gældende. Her optræder mad som motiv på livets forgængelighed og forfængelighed,
i det at mad symboliserer rigdom og status, såvel som noget, der med tiden går
i fordærvelse. Et eksempel på dette er ”Kvæde, kål, melon og agurk” (1602), som
er et stilleben-maleri af den spanske Juan Cotan. Her danner fire stykker frugt
og grønt formen af en hyperbel, som gengivelse af livets faser – fra det modne
nyplukkede æble til den rynkede, brogede agurk. Maden er udtryk for ”memento mori”, og alene titlen på maleriet
giver beskueren en idé om, at det jordiske liv anses for at være overfladisk og
uden dybere mening.
På samme måden optræder mad som vanitassymbol i barokkens litteratur. Det
ses eksempelvis i salmen ”Far, verden, far vel” af Thomas Kingo.
”Din skål synes honning, men drikken er led”.
Smagen af honning er sød, men under overfladen gemmer sig en klistret og
klæbrig masse.
I Kingos salme bliver honning et symbol på forfængelighed i form af mandens
seksuelle begær efter kvinden. Trods erotiske lyster er den del af menneskets
natur, blev det i Barokkens tid anset for at være noget lokkende og bedragerisk
man skulle tage afstand fra, for ikke at vende Gud ryggen.
Mad kan således tolkes som en metafor for menneskets konkrete møde med
virkeligheden og sandheden, hvilket både kan føre til nydelse og lidelse. Særligt
før i tiden blev mad som billede på virkeligheden og menneskets natur betragtet
som noget negativt, da man dengang havde en mere kritisk tilgang til
tilværelsen og meningen med livet.
Et andet sted, hvor mad optræder som en synd, er i den kristne
fortælling om syndefaldet, hvor Eva lader sig lokke af slangen til at spise af
æblet fra Kundskabens træ. Hun ”smager” på virkeligheden, og trodser dermed
Gud. Derfor straffes hun og Adam ved bortvisning fra Edens Have.
Jeg tror delvis at denne mytologiske berettelse har været med til at
skabe et tabu omkring det, at være mønsterbrydere og gøre op med normerne. Det har
dog heldigvis ændret sig med tiden, og på samme måde er der ingen tvivl om, at
mad senere har fået en positiv betydning i kunsten og litteraturen
Vin er indenfor religion et rigtig godt eksempel på, at mad og drikke
kan have en dobbeltbetydning;
”Vær ikke blandt dem, der fylder
sig med vin og frådser i kød, for drankere og frådsere forarmes, og søvnen
klæder dem i pjalter”. Sådan står der skrevet i det gamle testamente.
Her advares der direkte mod at drikke vin, fordi det vækker menneskets
destruktive, vilde og ustyrlige sidder. Dette synspunkt kan perspektiveres til hedonisme
og dyrkelsen af det dionysiske livssyn indenfor den antikke oldtid. Begge
begreber bygger på tanken om, at mennesket lever for nydelse. Her dyrkes menneskefrihed
over pietas (det at udvise gudsfrygt og retskaffenhed, dvs. en form for fromhed) hvilket dengang svarede til at sætte verden
i ubalance og skabe kaos. Vinen udgjorde altså her en trussel for
verdensordenen.
De to begreber står desuden i modsætning til askese og dyrkelsen af det
apollinske livssyn, der bygger på idealet: kosmos.
Denne kontrasterende anskuelse af verden gør sig som sagt ikke længere
gældende. Vinen serveret ved nadveren er eksempelvis symbol på Jesus’ blod, og
ved at indtage dette, forenes man med Gud. Den før djævelske drik ophøjes pludselig
til noget guddommeligt. Således er vin gået fra at være en synd til at være en
vej, hvorved vi mennesker kan nærme os Gud. Denne tanke fremgår også i kunsten,
hvor et konkret eksempel er det symbolistiske maleri ”Primavera” (1901), malet
af den danske Harald Slott-Møller. Her repræsenterer den smilende, farveklædte
kvinde frugtbarhed, liv og kærlighed, modsat den kedsommelige, mørkklædte mand.
Kvinden rækker manden et glas rødvin, hvilket kan fortolkes som et symbol på hans
udadtil manglende livsnydelse, eller vejen til Gud, hvis man tror på udtrykket
”in vito veritas”.
Opgøret med tabuet omkring dyrkelsen af menneskets natur kan betragtes
som et brud på datidens idealer. Denne epokegørende ændring gengives særligt i kunsten
og litteraturen op efter Romantikkens tid, dvs. i perioden kendt som Naturalismen.
Her beskæftigede man sig primært med realistiske, synlige fænomener og
genstande, frem for det guddommelige. Kunstnere begyndte derfor pludselig at
interessere sig for nudisme, som førhen var et nærmest forbudt og uberørt emne,
mens forfattere begyndte at gengive mennesket som naturbestemt, dvs. drevet af
instinkter og lyster.
I naturalismens kunst og litteratur blev mad også tildelt en vigtig
rolle, fordi det konkret er genstande, der afbilder naturlighed og det
sanselige. Et eksempel på dette er ”Frokost i det Grønne” (1863) malet af den
franske Edouard Manet. Dette motiv afbilleder menneskets konfrontationen med
virkeligheden i form af nøgne, realistiske kvindekroppe, og en væltet kurv med
frugter, hvilket indikerer bruddet med det ophøjede og idealiserede.
Det er tydeligt, at fremstillingen og brugen af mad i kunst og
litteratur afspejler den idéhistoriske periode, værket er skabt i. Netop derfor
kan man gennem en forståelse af mad som udtryksform lære rigtig meget om litteratur-og
kunsthistorien. Mad er uden tvivl blevet en konkret udtryksform. I dag kan man
endda studerer gastronomi, hvilket er en nyere betegnelse for læren om den
højere kogekunst, hvor madlavning betragtes som kunst frem for et håndværk. Mad
er altså i dag en kunstart i sig selv.
Jeg mener personligt at mad og kunst fungerer godt sammen, fordi de har
æstetik som fællesnævner. Det handler her primært om at skabe sanselige
indtryk. Når det så er sagt, optræder mad i kunsten og litteraturen også som billede
på sjælelivet og følelser.
Et litterært eksempel er Benny Andersens digt ”Dej” (1993). I dette digt
bliver kagedej et billede på selve lykken, der indefra oplyste ens mave som festsalen i et eventyrslot. Teksten
gengiver samtidig en lille drengs følelse af omsorg, tryghed og velvære.
Mad fylder uden tvivl meget i vores liv og i vores bevidsthed, om vi vil
det eller ej. Jeg tænker derfor, at det for os mennesker er helt naturligt, at
tildele mad en speciel betydning. Det er i dag blevet noget personligt, i det
at man gennem mad kan man opnå selvrealisering, såvel som iscenesætte og
promovere sig selv overfor andre. Denne tendens møder man især på offentlige
medier som Instagram. Mad er i høj grad status – som det også var helt tilbage
i sagatiden –, identitet og kultur, herunder sprog, skikke og traditioner.
Fælles for mad er, at det ofte fører mennesker sammen, hvilket for mig
er noget af det vigtigste. Dog er mad også med til at skabe splid og ulighed i
verden.
I de fleste velciviliseret samfund, som f.eks. i Danmark, betragtes mad som
en selvfølge og sommetider noget lettere overflødigt, da det her er de
færreste, der oplever en mangel. Dette er hovedsageligt en positiv ting. Men på
den anden side er det som om, at mad af denne grunden gøres til noget overfladisk,
sammenlignet med før i tiden og andre steder, hvor man lever efter princippet ”at yde for at nyde”. Jeg tror på, at man
under andre levevilkår vil værtsætte, respektere og nyde mad på en anderledes
måde, end de fleste af os gør i dag. Hjemme i min familie er indkøb til
aftensmad i sig selv en kamp. Spørgsmålet er, hvad vi gider at spise – hvilket efter min mening et ret skræmmende
luksusproblem, taget i betragtning af at den tredje verden lever i hungersnød.
Men jeg tror vi må erkende, at vi til dags dato primært spiser for
nydelse og lyst, frem for overlevelse. Alle har præferencer og idiosynkrasier
indenfor mad.
På den anden side kan man sige, at fordi vi netop har rigeligt mad, er
der blevet plads til at eksperimentere indenfor både tilberedning og anretning.
Vi har pludselig overskud til at fordybe os i maden og dens kvalitet, samt at
dyrke mad som mere end et sanseligt fænomen – en udtryksform.
Spørgsmålet om mad er kunst eller et symbol på vejen til Gud, på
menneskets begær, på livet som et forgængeligt fænomen, eller på intet andet
end blot mad, finder vi sandsynligvis aldrig et entydigt svar på. Jeg tror dog på,
at man gennem mad kan opnå en form for livsnydelse, i det at mad, som permanent
integreret i vores kultur, beriger vores liv og giver det kulør. Dette skyldes
netop, at vi har forskellige tilgange til og præferencer indenfor mad. Men jeg
tror også på, at det primært handler om, at livsnydelse ikke kan opnås ved udelukkende
at sanse. Som det fremgår i Seebergs tekst ”Enkle retter, nogle forslag”, kræver
det derimod, at man er i stand til at tænke nydelse ind i de små øjeblikke. Lykkedes
dette, kan mad gå fra at være sanselig nydelse til også at blive en intellektuel
og åndelig nydelse, det skaber både fysisk og psykisk velvære. Det betyder, at
hvis man mindes den bedste juleaften som dengang, hvor man bagte pebernødder
med sin søster, så kan selv tanken om en hjemmebagt pebernød være en helt lille
ret.
- Amalie Ling
Ingen kommentarer:
Send en kommentar