søndag den 30. november 2014

Helligt måltid

Der er mørkt udenfor. Mørket er mørkere end mørkt og suger al lyset ind i sin dunkle favn. Fanger det, fortærer det. Det er spisetid, men det har allerede været nat i et par timer. Vinden rusker i husets ruder, og jeg frygter at de kunne blæse ind hvert øjeblik det skulle være. Den hyler, altså vinden, som en vind nu kan hyle, og selvom det er frygtindgydende ude på den anden side af den mørke duggede rude, er det idyllisk herinde. Duften af mad spreder sig fra køkkenet ud gennem huset, hvilket løfter humøret. Dampen fra den te, der står og trækker, slører min udsigt, danser. Selvom jeg bliver ved med at tænde flere stearinlys, trænger mørket sig mere og mere på. Det ser næsten ud som om, at dampen fra teen kæmper mod den mørklagte skygge. Huset dufter stadig af mad og jeg er sulten. Jeg er sulten efter mad, efter fisk, oksesteg og suppe, jeg har lyst til at spise.

Det er betagende at betragte hvor dominerende mad og sult er ved os mennesker. Helt basalt er mad en nødvendighed for at overleve, og uden mad ville vi syne hen. Men mad er så meget mere end det. Mad er kultur. Mad opfattes meget forskelligt, og det er det der gør maden interessant udover det at den skal kunne mætte os. Også i religion er mad vigtigt, bl.a. ser man religiøse ritualer med maden i centrum, nadveren med brød og vin i kristendommen, hvor man foregiver at indtage Jesu blod og legeme.
Her takkes Jesus for han ofring af hans krop og legeme for at rette op på menneskets synd i paradisets have. Jesus takkes ved at man drikker vin som symbol på hans blod og spiser brød som symbol på hans legeme. Man ærer og takker altså Jesus med et mad-ritual. Et helligt måltid.

Den kristne nadver må være et af de traditionelle hellige måltider der har haft størst indflydelse på den vestlige litteratur og kunsthistorie. Den kristne nadver kan sammen med syndefaldsberetningen betegnes som en intertekstuel referencetekst og forståelsesnøgle. Nadveren er også det der kaldes en prætekst, fordi den er med til at styre langt senere værker og kan bruges til at fortolke disse. Nadver-teksten kan f.eks. bruges til fortolkning af langt senere salmer skrevet at bl.a. Thomas Kingo og N. F. S. Grundtvig, men også tekster af senere forfattere fra det 20. og 21. århundrede som Karen Blixen og Klaus Rifbjerg. Dette er fordi at disse forfattere enten skriver i forlængelse af nadver-teksten eller gør op med den.

Thomas Kingo har skrevet salmen; ”Den X. Sang: Taksigelse efter Herrens Nadvere”, som behandler nadver-temaet og er skrevet som en forlængelse af selve nadverteksten. Han starter med at takke Jesus, for hans ofring og for at rense mennesket. Kingo kommer ind på skabelses beretningen, som også er en intertekstuel referencetekst.

Ikke alle måltider er hellige måltider. Måltider kan også være syndige, og begærende. I skabelsesberetningen fremstilles menneskets synd ved dets begær for mad. Adam og Eva, de to første mennesker, bliver lokket af en snu slange til at spise de ”forbudte” æbler. Denne synd medfører at mennesket bliver oplyst, i stand til at reflektere og kende forskel på godt og ondt. Dette er menneskets hidtil største og mest angrede synd nogensinde ifølge kristendommen.

Det ”hellige” måltid, som udspringer fra nadveren, står i kontrast til det syndige måltid, som selv samme tro beskriver. Disse to tekster er nogle af de traditionelle tekster som har haft stor indflydelse på den vestlige kultur og kunst, og det er i sig selv lidt spøjst da de adskiller sig så meget fra hinanden. Nadveren priser det hellige måltid, og giver maden nogle egenskaber, som ellers ikke er tilegnet mad. Skabelsesberetningen beretter æblet som noget syndigt, som man lader sig begære og friste af. I Bund og grund er det jo bare mad, der bliver skrevet om, men måltidet og maden får givet nogle egenskaber, som det ikke ellers er tilegnet. I kristendommen bruges maden både som et symbol for tak og ærbødighed, i form af de hellige måltider, men også for synd. Mad er et religiøst fænomen men også et erotisk fænomen, som er forbundet med nydelse og behov. Alle mennesker har behov for mad, for ikke at sulte, men nydelsen og fristelsen kan betragtes som en synd.

Jeg erindrer juleanden, flæskestegen og de brune kartofler. Det er den slags mad, der hører mørket og årstiden til, og det der tænder lys i mørket. At være fælles om at lave mad – sågar bage og lave marcipan konfekt. Det sner udenfor, men der er varmt – der er næsten for varmt inden for. Ruderne dugger på grund al den varme og næstekærlighed der findes bag de lukkede døre. Børnene ser til, mens de glæder sig til gaverne juleaften, og de voksne, ja de voksne de glæder sig som små børn til at sætte tænderne i et saftigt andebryst. Er det syndigt at begære mad? Er det ikke netop det vi gør når vi fejrer Jesu fødsel juleaften. Er dette en synd?
Noget andet jeg finder forunderligt er det at vi bruger vinen som en fundamental ting i det religiøse måltid, når det i andre trosretninger er en akt der er strengt forbudt, når man f.eks. ser på Islam. At mad og drikke er essentielt i vores liv ses virkeligt i og med, at vi har tilegnet det så mange forskellige betydninger afhængigt af kultur og ophav. I bund og grund er det vel bare en livsnødvendig ting, som vi ikke kan komme udenom?

Dampen fra min te og lyset fra mine stearinlys kan nu ikke længere kæmpe mod det altomsluttende ukuelige mørke, og snart er nat blevet til nat og maden er klar. Jeg er sulten.

- Line



Ingen kommentarer:

Send en kommentar