Jeg sidder sammen med
min familie rundt om sofabordet. Det er en af de der hyggelige søndag
eftermiddagsstunder, hvor vi alle sidder med vores krus med dejlig varm kaffe
og et stykke kage. I dette tilfælde er det en lækker Mississippi Mud Pie, det
gælder. Smagen, den fyldige, bløde, cremede chokolade bringer minder frem fra
min barndom. Den minder mig om min ynglings choko-banankage med
hindbærsyltetøj, der var det bedste, jeg vidste, da jeg var yngre. Kagen minder
mig om de varme sommerdage, og adskillige af mine fødselsdage, hvor denne kage
var en obligatorisk del af menuen.
Det er noget mad kan,
altså det at minde en, om en bestemt følelse eller en bestemt situation. Jeg er
ikke den eneste, der bliver mindet om noget, det kan enten være godt eller skidt,
gennem mad. I digtet ’Dej’ af Benny Andersen føler jeg-personen netop det samme
som jeg. Jeg-personen bliver, ved mødet af noget så simplet som dej, mindet om
situationer fra sin barndom, hvor han fik lov til at slikke skålen, når der
blev bagt. Dejen var for ham meget bedre end selve den færdige kage, og han
følte at dejen var som tyktflydende kærlighed, det var alt, hvad trygt og godt ved
hans barndom. Hver gang har møder denne kagedej, vil han altid mindes de
lykkelige stunder i køkkenet, hvor han fik lov til at smage den himmerigeske
dej, og han altid var tryg og havde det godt, uden bekymringer.
For mange er mad bare
noget, der skal spises for at kunne overleve, mad er jo en helt essentiel ting.
Mad er livsnødvendigt for alle både mennesker og dyr. Er der ingen føde er der
intet liv. Men maden er jo også noget andet, mad er ikke bare mad. I dag ser
mange mennesker, ikke blot mad som noget nødvendigt. Det nødvendige er der jo
ikke nogen. der kan komme udenom, ikke hvis man har lyst til at leve i hvert
fald.
Mad er i dag blevet til
en interesse, mange har det som deres hobby at bage, det er på sin vis meget
naturligt, da det er noget, man altid har gjort, det er bare ikke en
nødvendighed i Danmark i dag. Kokkene bliver kaldt for vores dags rockstjerner.
Der er da også uendeligt mange madprogrammer i tv med både professionelle og
amatørkokke.
Kigger man reklamerne
for Arnoldbusk eller Bog&idé igennem, er der ufatteligt mange kogebøger med
alt hvad hjertet begærer, hvad end det er chokolade, kage eller stenalderkost,
de bliver jo nærmest smidt i hovedet på en. Heller ikke på internettet slipper
kan man slippe for maden, det er alle vegne på diverse blogs og hjemmesider,
jeg synes i hvert fald, at det altid popper i hovedet på mig. Her i Danmark
ligger desuden verdens bedste restaurant Noma, for nogle mennesker er det en
helt særlig nydelse at få mad i en sådan klasse.
Men mad findes ikke
bare i den virkelige verden. Maden er også at finde i både litteraturen og i
kunsten. Mad tolkes som så meget andet i kunsten og litteraturen på mange
forskellige måder, mad har altså efterhånden fået mere end én betydning. Mad
skildret i både kunsten og litteraturen, er altså ikke bare gengivelser af mad
som sådan. Maden er ofte et symbol på en konkret virkelighed, som er blevet fortolket
og omsat til kunst i form af billeder og litteratur. Maden bliver et symbol på
noget og større end bare mad.
Maden ses i mange
perioder op gennem tiden, og i de forskellige perioder lægges der naturligvis
vægt på forskellige ting.
I vikingetiden, som vi
i dag litterært kender fra sagaerne, så man mad som et statussymbol, der var
dengang meget fokus på manddomen blandt andet i form af mjød og kød. Det er
også noget, der ofte forbindes med det mandlige i dag.
I den efterkommende
renæssance, hvor der for alvor begyndte at komme fokus på kunsterne som andet
end håndværkere, kunne på samme måde også begyndte at se maden i kunsten.
Kunsterne var efterhånden blevet bedre til at eftergive virkeligheden, maden
blev derfor eftergivet realistisk, men ofte i forbindelse med noget religiøst,
idet dette var hvad værkerne ofte omhandlede, da det for det meste var kirken
der benyttede kunsterne. Biblen var et af de første litterære værker, der
brugte metaforer, heriblandt mad.
Senere i barokken
begyndte man, at bruge symbolikken mere, blandt andet i form af mad. Dette ses
blandt andet i stilleben, hvor mad i vanitassymbolikken blandt andet er tegn på
forfængelighed og forgængelighed. Vanitas betyder på latin noget
tomt, noget indholdsløst, i overført betydning noget forfængeligt.
I barokken rimer forgængelighed på forfængelighed.
Mad begynder altså
i barokken, at blive et symbol på både liv og død. Det kan man blandt andet se
på Juan Cotans maleri ’Kvæde, kål, melon og agurk’ fra 1602, som er en
stilleben, man eviggør et motiv, for eksempel
frugt, der er mere eller mindre i forfald. Her benytters grønsagerne som
en allegori på livsfaserne. Tilsammen danner de en hyperbel over livets
stadier, hvor kvæde er det lille barn fyldt af liv, hvorefter kålen begynder at
springe ud, ungdommen, melonen er hvor det begynder at gå ned ad bakke, man
bliver ældre, stifter familie, ved agurken er man ved at være gammel og rynket,
livet er ved at være ovre.
I romantikken der
for alvor sat fokus på mads symbolske betydning i både kunsten og litteraturen.
Mad er efterhånden
også blevet til et sexsymbol. Dette så man også i romantikken, her kunne maden for
eksempel være med til eller en måde at beskrive en kvinde. Også op i gennem det
moderne gennembrud, modernismen og i det senmoderne samfund har der været fokus
på maden i forskellig grad. Maden bruges ofte som et symbol på det seksuelle, i
det modernistiske og senmoderne samfund.
Det er derfor
meget naturligt, at vi ikke blot betragter mad ud fra en meget ensidig
tankegang, hvor der ikke er mere ved mad, end at det bare er noget vi skal
bruge for at overleve. Det kan godt være, at det ikke lige er noget man tænker
over, når man bare lige sidder med sin lidt kedelige rugbrødsmad med leverpostej og agurk på
toppen, det er dog for det meste i vores underbevidsthed. Hvis vi begynder at
tænke over de ting vi gør, og hvad det egentlig er vi spiser, og hvorfor vi gør
det, så er det der et sted.
Mad er for mange altså
ikke blot mad. Mad forbinder os med fortiden, og den vil for altid være et
symbol på alt andet end bare mad.
Mit lækre stykke
chokoladekage er altså ikke bare mad, det er noget der både kan forbindes med de
søde minder fra min barndom, det er noget der kan forbindes med det seksuelle
og det er også noget der i den grad er symbol på livet generelt, helt fra den
spæde start på livet til døden.
- Sara
Ingen kommentarer:
Send en kommentar