søndag den 30. november 2014

Mad er hellig og meningsfuld

Der er mange ting i denne verden, der ikke giver mening. Hver eneste dag opstår der ting, jeg sætter spørgsmålstegn til. Tingene er aldrig, hvad de ser ud til. Hverdagens forhindringer og frustrationer driver en til vanvid, og man længes efter noget, der kan få en til at glemme alt om omverdenen og dens tilhørende problemer. Der findes altid én ting, der kan få en i godt humør og på andre tanker. En ting der på ny giver livet mening, og sætter alle sanserne i overarbejde og resulterer i en nydelse så stor, at alt omkring en forsvinder. Mad. Ja mad giver mening, og giver os frelse som den hellige nadver. Selvom mad er et vidt begreb, og findes i flere former end det, man indtager, så har det ALTID været det, der for os mennesker – formålet er at stille vores munde tilfredse - med ting, der kan spises såvel som litteraturen, som mætter vores intellektuelle sult.
For millioner af år siden, handlede mad om overlevelse. Her kæmpede fortidsmennesker en brag kamp om at finde føde, så de kunne stille deres behov. Men denne kamp om overlevelse har ændret sig gennem tiden. ”Mad” er blevet et mangetydigt begreb, og findes i mange forskellige former. Begrebet ”Mad” bruges ikke kun i sammenhæng med noget, der indtages til formål at stille sult. Litteraturen kan som maden også tilfredsstille vores munde. Mad og litteratur er tæt forbundne. Maden fungerer i litteraturen som metaforer og motiver. Maden som en metafor i litteraturen kan repræsentere alt lige fra æstetisk stimulans til eksistensens prosa i dens mest gråmelerede banalitet. Fortæring af mad gennem tilberedning, er et af dagligdagens knudepunkter i social tekstur. Med maden kan man forfører en, man har kær. Litteraturen og maden tilfredsstiller menneskets behov, der involverer mundene. Dette ses blandt andet på den måde, folkemunde omtaler litteraturen på. Vi alle kender metaforerne såsom: ”at fordøje et budskab”, ”Noget at tygge på”, ”at sluge en bog” etc.
Mad i litteraturen ses helt tilbage i biblen i blandt andet fortællinger om syndefaldet og den hellige nadver. Mad i form af et æble i syndefaldet, fordriver Adam og Eva fra paradiset, hvorpå mennesket mister sin uskyld. Nadveren fungerer som en soning på syndefaldet. Her gav Jesus vin og brød til sine disciple på en skærtorsdag. Brødet repræsenterede hans legeme og vinen hans blod. I Det Ny Testamente står der blandt andet: “Dette er mit legeme, som gives for jer; gør dette til ihukommelse af mig!”. Ligeledes gav Jesu kalk til sine disciple og sagde: “Denne kalk er den nye pagt ved mit blod; gør dette, så ofte som I drikker den, til ihukommelse af mig.” Kalken fungerer som en pagt med gud og et evigt liv, hvilket man kan gøre i kirken ved at tage del i nadveren, og bekræfte sin tro på kristendommen. Nadveren opvejer Adam og Evas synd, og giver mennesket frelse og syndsforladelse. På en eller anden måde, kan man sige, at maden, symbol på Jesus’ legeme, der er vejen til guds hjerte. Nadveren og syndefaldet spiller også en rolle i den senere litteratur, barokken, hvor maden især er et forgængelighedsmotiv. Thomas Kingo med sin salme ”Taksigelse efter HErrens Nadvere” fra 1861, skriver om, hvorledes mennesket takker Jesu for frelse, og opnår frelse gennem nadveren, der husker mennesket på Jesus’ offer for menneskeheden. Dette ses allerede i salmens start; ”Tak for din Død, min Siæle-Bood. Hvorved du frelste mig”. Jesu fungerer som sjælens hyrde, idet Jesu sætter sig selv før fårene (Johannes Evangeliet), hvorledes han varsler om sin død og lader sig korsfæste for at belære mennesket og give det syndsforladelse. Forsoningen med gud, ses i historien om Jesu, der gav vin og brød til dine disciple ”O Jesu, lad dit Legemes Brød. Og Blode-skaale”. Mennesket fremstilles gennem Kingo digt, som syndigt, og at det kan opnå frelse gennem troen på Jesus’ offer gennem nadver. Kingo skriver om en allegorisk forståelse af verden, hvilket vil sige, at der er tillagt symboler, der bevirker, at der er en overført betydning til formål at forstå verdenen på. Maden er en overført betydning på frelse.
Langt de fleste har oplevet at tage del i en nadver. Køen til alteret og dermed deltagelse i nadveren syntes uendeligt lang, og selvom vinen og brødet ikke behager smagsløgene, så drikkes og spises det med omhu. Indtagelsen deraf giver mening og forståelse for verden, hvilket skyldes fortællinger om Jesus’ gave til mennesket, frelse og beskyttelse, som han gjorde, dengang opgav sit liv for menneskeheden.
Mad kan bruges på mange måder. Maden blev i den barokke kunst brugt som symbol på; forgængelighed, forfald, nydelse og skrøbelighed. Maden vil kunne ses som mennesket selv og dets livsforløb. Taget der for eksempel udgangspunkt i et æble, en pære eller en drue, så vokser de sig modne, hvorefter de går i forfald og dør ud. Og da maden har flere betydninger, så kan man også diskutere, hvornår et måltid er helligt, idet nadveren tillægger maden en guddommelig og hellig karakter, der er i stand til at redde menneskeheden.
Det er indlysende, at maden i nadveren er hellig, idet det er en pagt med gud, der giver mennesket frelse. Men er maden kun hellig, hvis den bringer en tættere på gud? Vil et helligt måltid ikke også, kunne være et længe ventet måltid efter en lang og hård træning, da man her uden omtanke blot kan nyde en ret uden at tænke på usundt og sundt? Ligeledes vil man kunne argumentere for, at mad får tillagt en hellig betydning, idet det giver en mening og tilhørsforhold i livet, når man for eksempel spiser det med personer, man har af hjertet kært. Så også selvom samfundet i dag ikke er så religiøst, som det var engang, så hellig mad eller helligt måltid endnu bevaret. Så selvom nogle mister troen på gud, så opgives troen på noget at hengive sig til ikke. Maden bliver en pagt mellem mennesker eller for troende gud og mennesker. Når ordet ”hellig” bliver tillagt mad, så fremkommer især en tosidet betydning. På den ene side maden, som udryk for noget helligt/guddommeligt, og på den anden side maden som noget dyrbart og betydningsfuldt. De to sidste lægger især op til, at en nutidig fortolkning af et helligt måltid eller helligt mad, idet et helligt måltid kan forstås som blandt andet økologisk mad, som nogle mennesker dyrker. Ligeledes kan et helligt måltid oversættes med særlige stunder, hvor man samles til gilde med sine kære.
En økotilhænger vil kunne anse gud for at være en grøntsag. De tilbeder og dyrker økologiske råvarer, hvor kokke, professionelle såvel som mennesker uden profession, fungerer som formidlere af budskabet om de guddommelige råvarer, hvorpå de opnår en titel som præster. Dermed kan man tænke sig til at overspisning måske skyldes, at man har mangel på tilhørsforhold og tryghed i form af, at ”gud er død” og at man ikke har en kernefamilie. Maden indtager den tomme plads, hvorpå man opnår tilfredsstillelse. Følelsen af ensomhed såvel som kedsomhed kan lede en til at tilfredsstille sine behov gennem mad, da mad er; trygt, velsmagende, hyggeligt og tidsfordrivende. Indtagelse af mad kan få en til at lukke sig ude af omverdenen og de tilhørende problemer, eller i værste fald give en trøst.

Mad virker tilfredsstillende, hvilket det formentlig altid har gjort. Lige fra mennesket tog sit første åndedrag, har maden haft til formål at stille behov. Gennem tiden har maden formået at stille flere og flere behov. Datidens menneskers behov var sult, således overlevelse var en mulighed, hvor samtidens menneske har et bånd med maden, som var det et andet individ. For nogle kan maden virke tryg, og man kan føle en form for tilhørsforhold med den såvel som med andre mennesker. Maden bliver hellig og meningsfuld.

- Helene

Ingen kommentarer:

Send en kommentar