Mad som
følelser
Jeg har
personligt ikke oplevet meget i mit liv, hverken når det kommer til sorg eller
lykke. Noget af det, der dog står klarest i min erindring er dengang min første
hund døde. Det var første gang, jeg oplevede en så inderlig, ubarmhjertig og
fuldstændig ubærlig sorg, og det var svært pludselig at skulle håndtere en
sådan følelse. Det der hjalp mig til at bære sorgen og komme gennem den svære
periode var for mig musik. Det føltes befriende at sætte en sang på, der bare
mindede det mindste om sorgen og så lade følelserne vælde op i mig. På samme
måde som mig er der mange, der bearbejder sit indre kaos af følelser ved at
forbinde dem med noget konkret og sanseligt. I litteraturen er dette gennem
århundreder blevet udnyttet til at kunne beskrive og udtrykke bestemte følelser
og sindstilstande, og her er mad, som noget sanseligt, i høj grad blevet
anvendt.
Mad har altid
fyldt en enorm del af menneskets hverdag lige fra urtidens første mennesker til
den travle og senmoderne hverdag anno 2014. På trods af dette har menneskets
syn på mad og madens rolle i hverdagen ændret sig drastisk gennem tidens løb.
For millioner af år siden var mad intet andet end en forudsætning for liv og er
det i princippet stadig i dele af verden i dag. Gennem tiden har det ændret
sig, og mad er gået fra at være en basal betingelse for liv til at være et
symbol på magt og status, Herren og Jesus, kærlighed og erotik, livet som et
forgængeligt fænomen, uligheden i samfundet og i dag som en måde at promovere
sig selv på. Dette kan findes som eksempler overalt i kunsten og litteraturen,
helt fra det gamle testamente til Instagram-opdateringer i dag. Mange af de
nævnte eksempler er eksempler, hvor noget abstrakt bindes på noget konkret, som
her er mad. Det hjælper på forståelsen at kunne forbinde svære og abstrakte
begreber, som kærlighed eller troen på Gud, til noget konkret og sanseligt, og
det gør det nemmere at forholde sig til svære og ellers ubeskrivelige følelser.
I et værk af
Kristian Ditlev Jensen fra 2004, Livret,
ses netop denne måde at forholde sig til følelser på. I en passage i bogen, Blodrøde jordbær, fremstilles sindstilstanden
af en mand gennem den måde, hvorpå han opfatter smagen af et jordbær. Da
hovedpersonen spiser det første jordbær rammes han af et kaos af smagsindtryk,
som han har svært ved at sammenfatte til en helhed. Man fornemmer hans
frustrationer gennem de modsætninger, han opstiller: på én gang smager bærret
både feminint og maskulint, stærkt og mildt, harmonisk og uharmonisk og tykt og
tyndt. Jordbærret bliver pludselig et udtryk for hans liv som ét stort kaos, og
han har svært ved at få overblik, hvilket frustrerer ham. ”Jeg kan godt smage det, men det giver ingen mening.” siger han og
giver i ord udtryk for den meningsløshed, der har ramt ham.
Da
hovedpersonen spiser et jordbær mere, lader det til at han pludselig kan smage
det, jordbærret i virkeligheden smager af – nemlig urin, afføring og sort hår. Det
kan ses som om, at personen i værket pludselig rammes af virkeligheden og
konfronteres med de følelser, han har haft så svært ved at åbne op for. Hans
sorg og vrede kommer til udtryk i en endeløs række af ulækre og negative ting,
han forbinder jordbærret med. Inden dette skift i tonen opstår, er der en
sætning, der lyder: ”Han holder fat i
bærrets grønne top med pege- og tommelfinger og lader det svinge dér i luften,
som om han kunne slippe det hvad øjeblik, det skulle være.” Her bliver
jordbærret et symbol på livets skrøbelighed, og på hvordan vi alle kun hænger i
en tynd tråd, der kan knække når som helst. Dette hænger sammen med årsagen til
hans frustration og sorg.
Ser man Blodige jordbær i hele sin kontekst med
værket Livret, forstår man, at
kærligheden spiller en større rolle, end det umiddelbart lader til.
Hovedpersonens kone har taget sit eget liv, og hans frustration, som udtrykkes
i Blodlige jordbær bunder altså i en
stor sorg over dette tab. Det kommer til udtryk i teksten, da der lægges stort
fokus på modsætningerne mand og kvinde, og liv og død, som peger på det
forhold, han havde med sin kone og det faktum, at hun nu er død. Den forvirring
hovedpersonen udtrykker, da han spiser det første jordbær, bliver et symbol på
den meningsløshed, han føler ved at skulle leve et liv uden sin kone. Hans
indtryk af det andet jordbær er et udtryk for hans sorg over sit store tab og
hans vrede over, at hun har forladt ham.
Mad er, selvom
man sjældent tænker over det, ofte forbundet med følelser i form af kærlighed
og elskov. Som nævnt er kærlighed et fænomen, der kan være meget svært at
udtrykke i ord, og det kan derfor være lettere at udtrykke den gennem noget
sanseligt som mad. For eksempel kan det at lave en lækker middag til en, man
holder af være et udtryk for en handling af kærlighed. På samme måde tager man
som regel på date på en restaurant og spiser en middag, fordi det er romantisk.
Det er ikke noget, mennesker tænker så meget over – sådan er det bare.
I
1838 udkom et digt af Emil Aarestrup. En
Middag gengiver en romantisk scene, hvor Aarestrup beskuer en kvinde gennem
sansning af mad. Maden bliver et udtryk for hans forelskelse og begær efter
kvinden og hun et objekt for den. Digtet beskriver dog kærligheden som noget,
der kun findes, når den er umulig og derfor fylder adskillelse og
forgængelighed også en stor rolle i digtet. ”Og
orangens søde skive I din purpurmunds indfatning, fik for tabet af sin guldhud,
en guddommelig erstatning.” Her ophøjes kvinden til noget guddommeligt, men
samtidig gives der udtryk for det tab, der var forudsætning for dette – at
appelsinen måtte miste sin skal. På denne måde eksisterer kærligheden i digtet kun
i kraft af modstanden mod den.
De samme temaer tager
plads i Kristian Ditlev Jensens værk, men på en måde, hvor tabet ikke ses som
en forudsætning for kærligheden og nydelsen, som i Aarestrups digt, men blot
for den smerte den forårsager.
Mad, som er en
sanselig ting for os mennesker i både syn, lugt, følelse, smag og selv hørelse,
er en oplagt tilgang til at beskrive situationer eller følelser, der er svære
at beskrive i helt ren form. Det er derfor ikke mærkeligt, at der gennem tiden
er skrevet en lang række værker med mad, ikke som centrum, men som en måde at
formidle følelser og abstrakte fænomener på. Dog kan mad som beskrivelse og
formidling af sindstilstande, følelser osv. være en ret bred og upræcis måde at
skrive på. Naturligvis er sanser noget af det mennesker allerbedst kan forholde
sig til, men kan tolkes på mange forskellige måder. Det kan derfor være svært,
når man læser et værk, hvor maden formidler det centrale i teksten, da det vil
være svært at vide, hvorvidt værket skal læses erotisk, romantisk eller i en
religiøs sammenhæng. Det er en ulempe, og man kan nemt forstå noget i værket, som
egentlig ikke er relevant.
På trods af det vil mad
nok alligevel altid blive inddraget i tekster, da den fylder så meget af
menneskets hverdag i forvejen og altid vil gøre det. Desuden er det naturligt,
at man kan tolke værker på alverdens forskellige måder, og det at mad bidrager
til endnu flere tolkninger gør det blot mere interessant at arbejde med.
Mad er altså ikke
længere noget, man blot spiser for at overleve eller for smagen i sig selv. Den
er blevet en væsentlig del af litteraturen og har i århundreder været en primær
kilde til at udtrykke bestemte følelser og sindstilstande på. På samme måde kan
andet sanseligt foruden mad virke på samme måde – ligesom musik, som jeg selv fandt
trøst i, da jeg mistede en, jeg holdte af.
Amalie Nielsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar